R-strategieën

Wanneer je een product-verpakkingscombinatie wilt verduurzamen, kun je verschillende duurzaamheidsstrategieën inzetten. Door deze zogenoemde R-strategieën te volgen, leer je na te denken over onder meer de materiaalkeuze, de gebruiksfase en het optimale end-of-life moment. Met als uiteindelijk doel: een zo laag mogelijke milieu-impact en een circulaire economie voor verpakkingsmateriaal.

Bekijk onderstaande animatievideo om een beeld te krijgen van de verschillende R-strategieën en hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Waarom zijn de R-strategieën van belang?

In Nederland zijn we op dit moment voornamelijk bezig om product-verpakkingscombinaties (beter) recyclebaar te maken en om gerecyclede content weer in nieuwe producten en verpakkingen toe te passen. Om verder naar een circulaire economie te bewegen, is innovatie nodig. In een circulaire economie bestaat geen afval meer, maar wordt elke grondstof opnieuw voor nieuwe toepassingen gebruikt. Zo blijven producten en materialen circuleren in de kringloop. Door de R-strategieën toe te passen, word je uitgedaagd anders na te denken over het materiaalgebruik en om slim samen te werken met alle andere partijen in de verpakkingsketen. Reduce, Recover, Recycle, Resource, Reuse en Rethink: al deze strategieën kunnen los van elkaar, met en door elkaar worden gebruikt. Maar hoe zit het nu precies met jouw verpakking?

E-learningmodule R-strategieën

Het KIDV heeft een e-learningmodule opgesteld over het onderwerp R-strategieën. Aan de hand van concrete voorbeelden uit de praktijk en opdrachten die specifiek toepasbaar zijn op jouw eigen verpakkingscasus, maakt het KIDV je wegwijs in het gebruik van de R-strategieën.

Start de E-learningmodule R-strategieën  

 

 

In de onderstaande video lichten we de R-strategieën toe. Met behulp van praktische voorbeelden bespreken we verschillende strategieën die gebruikt kunnen worden om verpakkingen te verduurzamen, van Resource tot Rethink. 

Heeft u een aanvullende vraag over dit onderwerp?

Wij komen zo spoedig mogelijk bij u terug.

Op de hoogte blijven?

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief